Det kan ske for alle virksomheder, at der på et tidspunkt opstår en krise. Også selvom nogle er mere udsatte for det, end andre er. Men hvad skal I så gøre, hvis krisen opstår? Få masser af gode råd til krisekommunikation herunder.
Brug for hjælp udefra?
Det kan være svært at håndtere kriser i ens virksomhed, hvis det er noget, man normalt ikke har problemer med. I sådan en situation er det dog uhyre vigtigt med god krisekommunikation. Det er nemlig krisekommunikation, der kan være vejen frem, når man ønsker en krise løst i virksomheden.
Hvis det handler om en mindre krise, er det måske noget, I kan løse selv. Især hvis det er en form for krise, som I tidligere har været gode til at håndtere. Men det kan også være, at I får brug for hjælp udefra. Og det er heldigvis nemt at tilkalde denne hjælp.
Hvis I vælger at få hjælp til krisekommunikation udefra, kan I være trygge, da det i så fald er mennesker, som arbejder med netop krisekommunikation. Derfor har de masser af erfaring med dette samt en professionel tilgang. De er samtidig altid tilgængelige og hurtige til at gøre noget ved udfordringen.
Mulige konsekvenser
En af de konsekvenser, som en krise i virksomheden kan have, er, at medarbejdere går til medierne. Dette er en farlig form for kommunikation set fra virksomhedens synspunkt. For man ønsker jo aldrig negativ omtale om sin virksomhed i medierne. Derfor er det ekstra vigtigt, at man som bl.a. virksomhedsejer forstår, hvordan man skal kommunikere med sine ansatte.
Husk at forebygge
Men præcis hvordan opnår man den bedste krisekommunikation? Jo, blandt andet er det vigtigt at forebygge. For så er der en god sandsynlighed for, at man undgår, at kriser overhovedet opstår. Det kan indebære, at man analyserer på, hvilke udfordringer virksomheden har lige nu. Og hvilke kunne der opstå på sigt?
Man kan også opstille worst case-scenarios. Hvilke konsekvenser ville det have, hvis det værst tænkelige skete i virksomheden? Hvordan ville man håndtere sådan en situation? Og hvordan skulle man kommunikere medarbejdere imellem?
Krisekommunikation i situationen
Men hvis du lige nu står i krisen, hvad gør du så? Her er der heldigvis også teknikker, som I kan bruge. Det kan være en god ide at lave forskellige strategier og handlingsplaner – gerne som forebyggelse, men ellers under krisen. På denne måde bliver det hele meget konkret. Og hvis man så står i en krise, har man en handlingsplan, som man kan gå til. Og på denne måde ved man, hvordan man skal reagere og kommunikere.
Det er også vigtigt, at man i sådan en situation er i stand til at reagere hurtigt. Og med hjælp udefra er det heldigvis muligt. Hvis krisen omhandler medier, kan det også være rigtig godt med krisekommunikation og medietræning. Både som forebyggelse og i selve situationen.
Så der er heldigvis masser af ting, som man som virksomhed kan gøre. Både ved at forebygge og ved at neddæmpe krisen i situationen.